Whitelane 2022 – Basefarm i toppsjiktet på kundetilfredshet
I Whitelane 2022 ligger Basefarm i toppsjiktet på generell kundetilfredshet ved outsourcing. Les hvorfor virksomheter outsourcer i dag.
– Basefarm er blant 4-5 virksomheter som kniver i toppsjiktet på kundetilfredshet i årets Whitelane-undersøkelse. Det er inspirerende å bli vurdert så høyt og vi akter fortsatt å henge i stroppen.
Det sier markedssjef Robert Baumann i Basefarm. Whitelane Research har siden 2013 publisert sin årlige IT-sourcinganalyse i Europa inkludert den nordiske «Whitelane IT Sourcing Study Nordic 2022».
Nordenrapporten er også i år lagd i samarbeid med PA Consulting. 350 respondenter har evaluert 23 IT-serviceleverandører og totalt 680 samarbeidsrelasjoner.
På 4 av 8 målekriterier i undersøkelsen ligger Basefarm i øverste sjiktet. Disse er Kvalitet på serviceleveranser, Sikkerhet, Bærekraft og Kundebehandling (Account Management Quality). 2 kriterier er på gjennomsnittet og bare én under.
I sum markerer dette Basefarm som en ledende leverandør i dagens nordiske sourcingmarked.
Dette bekreftes av kriteriet «Generell kundetilfredshet» som oppsummerer undersøkelsen. Fornøyd-gjennomsnittet ligger på 72 prosent. For Basefarm er det naturligvis en fjær i hatten at 78 prosent – godt over snittet – er fornøyde med selskapets leveranser.
Også i Whitelane Nordics 2022 kniver Basefarm i toppsjiktet på generell kundetilfredshet.
Infosys oppnår også 78 prosent og deler tredjeplassen med Basefarm. De to leverandørene delte plassering også i fjor, men den gang andreplassen. I årets undersøkelse løftet Accenture seg forbi begge med 80 prosent generell kundetilfredshet.
– En verdig konkurrent, kommenterer Baumann.
TCS ligger fortsatt på topp med 82 prosent fornøyde kunder.
Whitelane Nordic 2022 beskriver også markedsutsiktene for outsourcing fremover.
Norske virksomheter er svært tydelige på hva som er det viktigste for dem. «Vi vil kunne skalere virksomheten i takt med forretningsmessige behov», svarer 81 prosent.
63 prosent av respondentene på tvers av landene Finland, Danmark, Sverige og Norge oppgir mulighetene for oppskalering som hovedgrunn for outsourcing.
Nordiske organisasjoners begrunnelse for mer outsourcing.
Baumann opplever at både Whitelane/PA og ISG med sin ISG Provider lens evner å ta IT-sourcingbransjen på kornet også i det pågående paradigmeskiftet. For fem år siden var for eksempel ikke skalering tema i det hele tatt, men er nå blant toppbegrunnelsene for sourcing.
I Whitelane Nordic 2022 markerer Basefarm seg som en ledende leverandør i det nordiske sourcingmarkedet.
På «Generell kundetilfredshet» deler Basefarm tredjeplassen med Infosys. 78 prosent er fornøyde med leveransene. Accenture inntar andreplassen og TCS inntar toppen.
På Kvalitet på serviceleveranser, Sikkerhet, Bærekraft og Kundebehandling ligger Basefarm i øverste sjikt. Selskapet markerer seg som en ledende, nordisk sourcingleverandør.
61 prosent av virksomhetene vil outsource mer for å kunne konsentrere seg om egne kjerneaktiviteter. Det er opp 15 prosentpoeng fra i 2021.
Kravstore nordiske virksomheter er mye fornøyde med sine sourcing-leverandører. Inkludert «ganske fornøyd» kan 90 prosent regnes som fornøyde kunder.
«Whitelane IT Sourcing Study Nordic 2022» er lagd i samarbeid med PA Consulting. 350 respondenter har evaluert 23 IT-serviceleverandører og totalt 680 samarbeidsrelasjoner.