Nærmere 16.000 brukere har allerede registrert seg på jobbmesse.no. En lang rekke tunge arbeidsgivere fra privat og offentlig sektor har tilbudt jobbmuligheter på jobb- og karrieremesser som er avholdt i systemet. Dialogen om ledige jobber skjer gjennom chatterom, telefonkonferanser, webcast, webinarer og e-post. Jobbmesse holder åpent 24/7/365 slik at arrangører og jobbsøkere kan kontakte hverandre også utenom selve arrangementene.
– Vi skaper nye muligheter for arrangører av jobbmesser som typisk kan være offentlige virksomheter, utdanningssektoren inkludert universiteter og private bedrifter. Arbeidstakere kan finne frem til virksomheter som rekrutterer og legge igjen CV-en sin, sier daglig leder Anders Lindstad i Netfair AS som står bak tjenesten.
Arrangørene kan bruke jobbmesse.no som et supplement til fysiske messer. De kan dessuten lage rene, digitale arrangementer. Jobbmesse.no åpner samtidig for at virksomheter som tidligere ikke hadde drømt om å avholde et jobbmessearrangement nå kan gjennomføre digitale messer overfor arbeidsgivere og arbeidstakere i inn- og utland.
– Akkurat som folk kan delta i videomøter fra hvor som helst, legger vi til rette for messer med deltakere fra hele verden. Internasjonale messer kan arrangeres bærekraftig med færre deltakere, mindre reising og økt frekvens. Folk som ikke kan komme til den fysiske messen kan delta digitalt.
Det er arrangørene og arbeidstakerne som betaler for bruken av tjenesten. Jobbsøkerne kan søke og få presentert jobbmuligheter gratis. Netfair har hele veien vært investorfinansiert. Frem til i år har virksomheter deltatt kostnadsfritt som utviklingspartnere.
Situasjonen denne våren hvor videomøter og digitale konferanser er blitt hverdagskost har bidratt til god timing for lanseringen.
– Det har eksplodert med forespørsler fra næringslivet og offentlige virksomheter, sier Lindstad.
For å sikre seg nok kapasitet, lave kostnader og global tilgjengelighet er jobbmesse.no etablert med state of the art-løsninger hos verdens største skyleverandør Amazon Web Services (AWS) i samarbeid med Basefarm som er sertifisert som en AWS Managed Service Provider.
Det digitale jobb- og karrieremessesystemet er også lagd for å styrke ordinære, fysiske messer. I tillegg viser det seg aktuelt som backupmulighet for arrangører som ellers måtte ha avlyst.
– Skrekkscenariet vårt har vært å ikke ha nok IT-kapasitet til å ta unna når det først tar av. Investorene har vært blant de som har pushet for sikre oss mot dette. Oppsettet i AWS er «betal etter bruk». Det kjører automatisk opp kapasiteten under gjennomføring av messer og ned igjen etterpå. Systemet har en global distribusjon som gjør oss klare for å kjøre messer lokalt verden over uten at deltakere eller arrangører sovner av ventetid, sier Svenn Jakobsen, som foruten gründer er teknisk ansvarlig i selskapet.
– Vi ønsker å utvikle systemene våre og ikke møte IT-messige begrensninger. Med Basefarm som ekspert på skytjenester har vi fått et oppsett som er riktig for oss med en såkalt DevOps-tilrettelegging hvor vi kan lansere oppdateringer og nyheter helt fortløpende i samarbeid med dem, flere ganger daglig om nødvendig.
Nylig kjøpte Netfair domenet jobexpo.com. At domenenavnet var tilgjengelig forteller en historie i seg selv om at virksomheten er på riktig spor.
– Domenet tilhørte en stor arrangør av tradisjonelle messer som nylig la ned virksomheten. De forrige eierne heier på oss og har trua på en digital jobbmessefremtid, sier Lindstad.
Også Netfair-navnet er nyskiftet for å kunne romme også virksomhetens andre ben som fortsatt er under utvikling. Expobo er en løsning for å kunne arrangere handelsmesser på nett slik som vi i Oslo-området for eksempel er vant til å oppsøke fysisk på Lillestrøm og Hellerudsletta. Lindstad forteller om konkret interesse fra messearrangører i inn- og utland for løsningen.