Whitelane Research og PA Consulting har undersøkt kundetilfredshet blant mer enn 350 selskaper som har gjennomført store IT- og skyprosjekter hos 21 leverandører. Kundene har vurdert og rangert leverandørene i ni kategorier og på generell kundetilfredshet som overordnet kriterium.
Ved siden av dette innhenter de to analysepartnerne informasjon om trender i markedet. I rapporten blir forretningsutvikling beskrevet som en driver som har ført til at outsourcingen har økt fra 47 prosent til 67 prosent forrige år. Mens analysen sier at det er en nedgang av insourcing fra 19 prosent til 13 prosent forrige år.
Toppfornøyde Basefarm-kunder
I vurderingen av leverandørene har kundene gitt Basefarm godt skussmål. Verdt å understreke er at dette skjer nok en gang. År etter år lykkes Basefarm med plassering i toppsjiktet, selv om både den nasjonale og internasjonale konkurransen er stor. For eksempel toppet Basefarm med førsteplass blant de norske på kriteriet «generell kundetilfredshet» (80 prosent fornøyd) i forrige Whitelane-rapport. Det holdt dessuten til andreplass totalt, etter TCS.
I årets rapport syns kundene like godt om Basefarm (80 prosent fornøyd). Men, like fornøyd er Infosys-kundene med sin leverandør, slik at de to må dele på andreplassen.
For serviceleveransekvalitet holder Basefarm imidlertid fortet med en andreplass nok en gang. 82 prosent er fornøyde med kvaliteten fra Basefarm, mot gjennomsnittet 74 prosent. Mens det ble førsteplass sist innenfor Account Management, ble skåren ett prosentpoeng lavere for årets undersøkelse med 82 prosent. Det holdt til en andreplass.
På riktig vei med skysatsningen

Fredrik Ohlsén, CEO i Basefarm.
Basefarm har posisjonert seg godt for offentlig sky. Nylig anerkjente ISG, gjennom sin ISG Provider Lens 2020, Basefarm som nordisk leder innenfor drift av skyløsninger i offentlige skytjenester. Sett relativt til virksomhetskritisk IT-drift som Basefarm startet opp med i 2000, er skyløsninger ungt i Basefarm med «bare» 7-8 års erfaring.
– ISG Provider Lens plasserer oss helt på topp på drift av skyløsninger i offentlige skytjenester, samme trenden ser vi også i Whitelane & PA undersøkelsen hvor vi styrker oss fra 73 prosent score i fjor versus 77 prosent i år og ligger tett ved de store internasjonale selskapene. Begge rapportene forteller oss en historie om at vi er på riktig vei men må fortsette arbeidet med å gjøre skykompetansen vår enda bedre kjent i markedet. Multisky og hybridsky er begge kjerneområder for oss nå og vi skaper gode resultater sammen med kundene våre, sier Fredrik Ohlsén, CEO i Basefarm.
Datasenter/colocation er imidlertid noe som Basefarm er velkjent for med sine sentralt lokaliserte sentra i hovedstadsområdet, tett på store deler av befolkningen og høykapasitets Internett-tilknytning. Her ligger Basefarm blant topp tre med 80 prosent tilfredshet.
Outsourcingsnivå som før?
Analysen viser at majoriteten (44 prosent) blant nordiske kunder tror det ikke vil bli endringer i samlet outsourcing de neste årene. BeNeLux-landene synliggjør en langt større tro på outsourcing, dog kan resultatene også reflektere at virksomheter i Norden allerede outsourcer mye.