Primærhelsetjenesten er førstelinjen i medisinsk behandling. Den er avgjørende for at det store flertallet av befolkningen skal holde seg friske og pasienter som kan unngå sykehusinnleggelse, får den hjelpen de trenger. NHS har måttet gjøre store endringer i primærhelsetjenesten for å begrense spredningen av covid-19 og beskytte sårbare pasienter.
For å sikre kontinuiteten i primærhelsetjenesten valgte NHS å prioritere konsultasjons-, diagnose- og resepttjenester høyt. NHS henvendte seg derfor til Login Consultants, som er et Basefarm-selskap, og deres samarbeidspartner VMware for å få designet et «virtuelt legekontor» som raskt kunne rulles ut hos fastleger og andre ansatte i primærhelsetjenesten.
Løsningen måtte gi fastlegene og de andre ansatte i primærhelsetjenesten tilgang til pasientdata fra deres egne enheter utenfor kontoret, uten behov for dyre VPN-forbindelser eller ny maskinvare. NHS hadde til enhver tid rundt 15 % av de ansatte i karantene på grunn av viruset. Det virtuelle legekontoret måtte gi sikker tilgang hjemmefra via helsearbeidernes personlige datautstyr, slik at de kunne fortsette å hjelpe pasientene sine mens de satt i karantene.