Sikker drift av skyløsning for offentlig forvaltning
Altinn har over fem millioner brukere inkludert fire millioner privatpersoner og én million virksomheter. Samordningen i Altinn får offentlig forvaltning i andre land til å gispe av forbauselse. Virksomheten har gitt besparelser i milliardklassen for det offentlige og næringslivet. Basefarm har vært driftsleverandør siden 2008.
– Vi landet på et utvalg leverandører som best oppfylte våre kriterier. Basefarm var den beste driftsleverandøren, sier Edvard Pedersen om valget av Basefarm. Han er prosjektleder for Altinn-løsningen ved Brønnøysundregistrene.
De fleste personer i Norge bruker Altinn tilknyttet behandlingen av den årlige skattemeldingen, kanskje uten å vite det ettersom de forholder seg til tjenesten direkte gjennom Skatteetatens nettsted.
En mengde offentlige tjenester
Skattemeldingen er imidlertid bare én av en stor mengde tjenester Altinn håndterer. Altinn er internettportalen for digital dialog mellom næringslivet, privatpersoner og offentlige etater. En lang rekke offentlige virksomheter bruker den tekniske Altinn-plattformen for å lage digitale tjenester inkludert skjemaer.
Altinn har vært kunde hos Basefarm siden 2008. I og med at offentlige tjenester regelmessig blir lagt ut på anbud, er det ingen selvfølge at leverandørforhold består så lenge.
– Basefarm har spesialisert seg på drift, er lett på foten og kan skifte retning raskt. Medarbeiderne leverer som avtalt, sier Pedersen.
– Samtidig ser vi at samspillet med tredjepartsleverandører også fungerer veldig bra. Det forenkler hverdagen for oss.
Sett utenfra har Basefarm gjort det samme for Altinn hele tiden – levert virksomhetskritisk IT-drift. Men, de som dykker dypere ned i problemstillingen vil se en stor utvikling i måten Basefarm har levert på som samsvarer med den generelle IT-utviklingen, Altinns behov og brukerbelastningen.
Fra maskin til sky
Fra en oppstart hvor Altinn selv eide fysiske servere, har Basefarm bidratt til å løfte driften til virtuelle servere basert på Windows og Linux. I praksis innebærer dette en omstilling fra maskinvaredrift til tjenesteleveranse i en «clound on premise-løsning» – privat sky.
«Virtuell» innebærer å forholde seg til servere som er programvare. Én fysisk datamaskin kan for eksempel ha flere virtuelle servere, samtidig som en virtuell server kan leve på og trekke kapasitet fra flere datamaskiner samtidig.
Basefarm-kunder får dedikerte kundeteam. Dette innebærer at Altinn og andre forholder seg direkte til høyst levende mennesker som kjenner deres løsninger og behov. De opparbeider seg dermed også et sterkt grunnlag til å bidra med videreutvikling og innovasjon.
– Både National sikkerhetsmyndighet (NSM) og Politiets sikkerhetstjeneste (PST) har godkjent sikkerheten i denne leveransen. Når i praksis alle myndige innbyggere og virksomheter i landet har brukerkonto hos Altinn, sier det seg selv at forsvarlig håndtering av persondata er en del av dette.
– Løsningen ligger lastdelt på 2 forskjellige datasentre. Ved ett eventuelt utfall av ett datasenter, vil det andre automatisk ta over. All backup av løsningen går til ett tredje datasenter.
Et stolt øyeblikk for Basefarm var under det tyngste skattemeldings-trykket i 2018. Da ble Altinn utsatt for et omfattende DDoS-angrep. Altinn imidlertid møte dette med et skuldertrekk fordi sikkerhetsløsningene til Basefarm håndterte situasjonen uten at brukerne ble nevneverdig berørt.