Dette er også viktig …
Self-Service BI er ikke et fullverdig alternativ til tradisjonelle administrerte BI-plattformer som fortsatt trengs i større sammenhenger. Den selvbetjente varianten gir imidlertid selskap av alle størrelser mulighet til å bli mer smidige, integrere spesialistavdelingenes spesifikke domenekunnskap i prosjekter samt skaffe ny innsikt fra eksisterende data og tilleggsdata.
Programmene og verktøyene i Self-Service BI fungerer ikke alene, de er en del av selskapets IT-system. Koblet til eksisterende og, om mulig, eksterne datakilder. For å sikre et godt grunnlag trenger systemet at noen angir rammeverket og definisjonene samt forbereder og konsoliderer dataene og gir dem et enhetlig format, kontrollerer dem og sjekker at sikkerhetspolicyene overholdes. Den overordnede kontrollen beror fremdeles hos IT-avdelingen som tildeler roller og tillatelser til brukerne.
Et vel gjennomarbeidet SSBI-initiativ trenger tre viktige elementer: beslutningstakere som vil holde tritt med markedsutviklingen, en IT-avdeling med god kontroll og kunnskapsrike eksperter.