VILLE SERVERNE KLARE BLACK FRIDAY?
God planlegging og agil handling sikret vellykket gjennomføring av Black Friday hos Nelly, en ledende aktør for mote- og skjønnhetsbevisste jenter og gutter mellom 18 og 35 år.
I de mest intensive kveldstimene på Black Friday-kvelden kunne IT-avdelingen spille Counter Strike. Ett års forberedelser har med andre ord virkelig gitt resultater. Black Friday er en stor og viktig begivenhet som involverer hele Nelly-organisasjonen. På selve dagen jobber alle medarbeidere fra dag til kveld. For å holde energien på topp stiller selskapet med frokost, lunsj – og disko.
På forhånd å forutsi antall brukere og kjøpemønster på denne dagen er en krevende utfordring for alle nettbutikker. Kombinasjonen av Black Friday, som fortsatt er ganske nytt, og stor kreativitet i å skape spennende kampanjer gjør det vanskelig for Nelly og andre å lage gode prognoser for Black Friday.
Da blir lærdom fra tidligere erfaringer desto viktigere. CTO Henrik Palmquist i Nelly og teamet hans startet derfor planleggingen for neste år umiddelbart. For året etter forventet Nelly trafikkøkning. Økningen hadde vært stor fra 2014 til 2015, noe som ga stabilitetsproblemer utover ettermiddagen. Denne gangen ønsket IT-avdelingen seg bedre kapasitetsmarginer.
Vi dimensjonerte for en real trafikkøkning, og for å ha bedre kapasitetsmarginer enn tidligere.
– Henrik Palmquist, CTO, Nelly.com
Black Friday er årets største handelsdag. Belastningen er ekstrem. All teknisk planlegging tar sikte på stø drift gjennom hele dagen. Ved å planlegge for dette gjør virksomheten seg dessuten samtidig klar for det påfølgende julerushet med tilhørende salgssesong. Planleggingen handler først og fremst om å legge til rette for stabil og avbruddsfri drift med korte responstider. En annen utfordring er å stoppe uønskede gjester.
– Vi ønsker å rette krefter og maskinpark inn mot kundenes behov. Derfor hadde vi i år stor dimensjonerings- og sikkerhetsfokus, sier Henrik. – Å ha en Web Application Firewall (WAF)-løsning på plass til Black Friday og julehandelen var høyt prioritert.
Black Friday er årets største handelsdag. Belastningen er ekstrem. All teknisk planlegging tar sikte på stø drift gjennom hele dagen. Ved å planlegge for dette gjør virksomheten seg dessuten samtidig klar for det påfølgende julerushet med tilhørende salgssesong. Planleggingen handler først og fremst om å legge til rette for stabil og avbruddsfri drift med korte responstider. En annen utfordring er å stoppe uønskede gjester.
– Vi ønsker å rette krefter og maskinpark inn mot kundenes behov. Derfor hadde vi i år stor dimensjonerings- og sikkerhetsfokus, sier Henrik. – Å ha en Web Application Firewall (WAF)-løsning på plass til Black Friday og julehandelen var høyt prioritert.
En rekke endringer sto på planen før Black Friday. Allerede i mai startet Nelly og Basefarm forberedelsene sammen. Følgende ble gjennomført:
Black Friday startet bra. Hver time lanserte Nelly.com en ny kampanje. Interessen var over forventning.
– På dagtid gikk det stort sett bra. Dog hadde vi noen driftsproblemer på formiddagen. Til å begynne med var det vanskelig å finne årsaken, men vi konkluderte med at cache-minnet stanget i taket enda vi allerede styrket denne, forteller Henrik.
– Lærdommen er at selv grundige lasttester ikke nødvendigvis avspeiler et reelt bruksmønster. Nye kampanjer hver time gir dessuten ekstreme belastningstopper.
Basefarm la raskt til to ekstra servere. Etter bare 40 minutter var Nelly.com igjen stabil. For å være på den sikre siden ble ytterligere to servere lagt til før lunsj. Deretter var situasjonen under kontroll resten av dagen.
– Vi overvåket den tekniske plattformen fortløpende. Likevel ble det en riktig hyggelig kveld for meg og teamet mitt med chips, Cola og Counter-strike, sier Henrik.
– I etterkant har Basefarm og vi hatt en god gjennomgang og er blitt enige om hvordan vi skal sikre Black Friday neste år. Vi har hele veien vært samkjørte og Basefarm har løst alt selskapet har lovet.
– Og de la meget raskt til flere servere da vi virkelig trengte det.
Årets Black Friday har gitt Henrik og teamet god mulighet til å se hvordan plattformen og applikasjonene deres fungerer i praksis.
– Salgsdagen ga oss nye tanker og idéer om videreutvikling og skalering for å bli enda bedre, sier Henrik.
Han avslutter:
– Neste år skal vi være like godt forberedt og satser på at vi i IT-avdelingen igjen kan hygge oss med Counter-Strike.