”Spinner ikke gamle tjenester inn i ny verden”
– Basefarm har tatt overgangen til hybrid sky fullt ut og spinner ikke bare gamle tjenester inn i en ny verden.
Det sier CTO Ketil Stadskleiv i Bokbasen. Selv om Bokbasen har brukt Basefarm til virksomhetskritisk IT-drift i mange år, var det langt fra selvsagt at Basefarm ville bli valgt også for virksomhetens nye prosjekter.
Bruk av offentlige skytjenester handler ikke om å flytte driften fra en teknologisk plattform til en annen og jobbe på samme måter som før. Skytjenester som AWS skaper rom for å møte brukerne på nye måter og også jobbe annerledes med utvikling med blant annet DevOps.
– For en leverandør er det ikke uten videre lett å forandre tankesett fra en tradisjonell privat sky til offentlig og hybrid sky. Derfor gikk vi ut i markedet for å finne noen som med friskt sinn kunne levere ”native cloud”-løsninger til oss. Vi inviterte naturligvis også vår eksisterende partner Basefarm til konkurransen, forteller Stadskleiv.
– Det viste seg at Basefarm fullt ut hadde etablert en kultur for disse nye driftsmodellene og seiret i konkurransen. At vi historisk sett har vært godt fornøyd med Basefarms leveranser og fortsatt kunne forholde oss til én leverandør, var en bonus.
Basefarm har et omfattende program for kompetanseutvikling på skytjenester.
– Vi hånterer den offentlige sky på denne nye plattformens egne premisser. At Bokbasen har valgt oss på nytt viser at vi også kan delta i helt nye reiser og hjelpe dem med nye forretningsmodeller, sier Svein Johansen, som er produktsjef for Cloud i Basefarm.
Johansen forklarer at Basefarm samtidig har et konkurransefortrinn som rene skyleverandører vanskelig kan stille med. Ingeniørene til Basefarm behersker også gårsdagens teknologi – og teknologier før gårsdagens. Mange av disse skal leve videre slik de er eller integreres på ulike vis i offentlig sky.
– Vi har kompetansen på å kombinere verdiene i eldre løsninger med det nye. Samtidig har vi virksomhetskritisk IT-drift i ryggraden inkludert support med norske medarbeidere døgnet rundt, året rundt.
– Virksomheter som går over til skyen på egenhånd opplever dessuten at de selv blir sittende med driftsoppgaver igjen, for eksempel i et DevOps-miljø. Det er sjeldent intensjonen og for Bokbasen håndterer vi ”ops”-delen av dette, sier Johansen.
Supporten er for et nytt miljø, men rigget til på velprøvd, tradisjonelt vis. Førstelinje løser de fleste innrapporterte behov og overvåker løsningene kontinuerlig. Kanskje må noe flyttes på hos AWS, og da utfører Basefarms supportteam dette enten i førstelinje eller ved å eskalere oppgaven videre til kundeteamet som kjenner Bokbasens løsninger som sin egen bukselomme.
– Basefarm Platform Operations er en proaktiv driftstjeneste hvor vi overvåker, fanger opp problemstillinger og automatiserer det som kan automatiseres. Maskinlæring er et element i dette, avslutter han.