Hold tritt med innovasjonen
Den enorme bølgen av digital innovasjon gjør at kommersielle ledere må justere forretningsmålene og målrette ressursene for å holde tritt med endringene. De må skape en smidig og svært skalerbar skyplattform i tillegg til skyspesifikk applikasjonsutvikling og distribusjon.
McKinsey går så langt som å si at 75 % av skyens anslåtte verdi kommer fra innovasjon. Dette gjør at skyens verdi som en kjernekomponent i innovasjonsvekst, raskere produktutvikling og hyper-skalerbarhet blir på hele 770 milliarder dollar. Alle kommersielle ledere vil ha en del av dette.
Ved å ta i bruk skybaserte tjenester, får markedssjefer og dataansvarlige nye muligheter for å oppfylle endrede kundekrav og reagere raskt på markeder i utvikling. Gartner anslår at organisasjoner som allerede har økt finansieringen av digital innovasjon, har 2,7 ganger større sannsynlighet for å ligge i tet, i motsetning til organisasjoner som er bakpå.
Innovasjonssamarbeid
Den økende dynamikken i digitale markeder gjør at det er umulig å være innovativ i et vakuum, og derfor ønsker stadig flere bedrifter å samarbeide om innovasjon. Det holder imidlertid på å bli trangt i partnerlandskapet, og det er viktig at virksomhetene finner et økosystem av partnere som vil gi nye og realistiske vekstmuligheter.
Endringshastigheten på den digitale markedsplassen fører til at virksomheter som ikke skaper disrupsjoner i forretningsmodellene sine, vil oppleve at andre skaper disrupsjoner for dem, og streve for å overleve. En innovasjonspartner bidrar med et nytt kreativt perspektiv uten å påvirke virksomhetens primære produkter og tjenester.
Et sterkt økosystem for innovasjonssamarbeid får nye idéer til å bære frukt. API-er i skyen lar for eksempel virksomheter opprette tjenestenettverk, akselerere innovasjonen og koble virksomheter sammen på helt nye måter. Innen finanstjenester oppstår det for eksempel åpne økosystemer innenfor bankdrift. Ved å bruke åpne API-er kan tredjepartsutviklere bygge applikasjoner og tjenester rundt finansinstitusjoner.
Reisen som aldri tar slutt
Skyen legger til rette for forretningsmuligheter, og kan være en strategisk kilde til konkurransefortrinn. Skyen og analyse av big data er en sterk kombinasjon som blant annet gir god innsikt i kundeatferd og kjøpsvaner. Dette gir kommersielle ledere raskere tilgang til forretningsanalyse for å ta smarte avgjørelser.
Skyen krever derimot forpliktelse og kontinuerlig oppmerksomhet hvis virksomhetene skal utnytte den reelle kraften av investeringene. Dette krever innspill fra alle interessenter slik at IT og virksomheten for øvrig er samkjørt for å oppnå de aller beste forretningsresultatene som skyen kan tilby.
Last ned e-boken vår for å finne ut hvordan kommersielle ledere kan bidra til å formulere en strategi for skytransformasjon som omfavner innovasjon, robusthet og transformasjon: Gjør virksomheten klar for digitalisering.