Ofte forventer kundene våre at konsulentene skal sitte lokalt 8-16 hver dag, hele uka, gjennom hele avtaleperioden. Jeg vet at ressursene våre fikser problemet uavhengig av arbeidssted. Kundene skal få det ypperste av det ypperste IT talentet på området de spør om. Konsulenten kan jobbe 100% for deg, møte deg et par dager i uka og jobbe resten fra hjemmekontoret i Leikanger, Hamar eller hvor enn.
Fortsatt ikke aktuelt? Nei vel kjære kunde – da kan jeg ikke hjelpe deg heller.
Vi skal drive oppdragelse av kundene og sette riktige forventninger.
Fremover vil Basefarm være tydeligere på å forventningsmøte tilgjengeligheten til den enkelte konsulenten. Konsulenten skal fortsatt jobbe 1:1 kunde, men han skal ikke nødvendigvis sitte 8-16 på deres lokasjon.
Vi vet at kundene vil slå tilbake til oss på dette. Hvis vi åpner for at konsulentene ikke trenger å sitte på lokasjon, vil spørsmålene om hvorfor de ikke skal benytte billigere utenlandske konsulenter. Utenlandske konsulenter kan selvsagt være like faglig dyktige, men kan de tilby samme interaksjon og innsikt i det norske markedet? Forstår de arbeidskulturen og interaksjonen med kundene?
Kundene i Stor-Oslo er “verstingen”. Vi trenger ikke se lenger enn til Bergen for andre holdninger rundt denne tematikken. Bedriftene der er i større grad innforstått med at hvis de skal ha dyktige konsulenter må de flys inn, men i Oslo? Der har pipa en annen låt. Her har forventningen i alle år vært at det skal jobbes onsite for å få arbeidet utført, men skal vi få med oss alle talentene må vi tørre å stå opp mot det etablerte.