Du ser ikke fremtiden ved å vende blikket bakover. Derfor er det viktig at norske bedriftsledere tar ansvar for egne beslutninger ved å sørge for tilgang til oppdaterte data. Det skriver administrerende direktør Fredrik Ohlsen i Basefarm.
Trender som tar utgangspunkt i hvordan markedet har utviklet seg tidligere, brukes ofte som grunnlag for beslutninger om hvordan norske bedrifter skal møte fremtiden. Problemet med den tilnærmingen er at gamle data ikke lenger er nok for å kunne ta gode beslutninger. Kombinert med den tradisjonelle norske tilnærmingen med at “alle” skal delta i beslutningstaking, kan dette føre til at norske bedrifter havner bakpå og blir mindre konkurransedyktige enn før.
Ta smarte beslutninger
Data om fortiden er bare en liten del av det som kreves for å ta smarte beslutninger. Etter hvert som forretningsprosesser blir stadig nærmere knyttet til IT-prosesser, må bedrifter og organisasjoner lære seg å fokusere på det som skjer akkurat nå, og handle på grunnlag av det.
For å klare det må bedriftene sørge for at den raske teknologiske utviklingen blir en fordel, og ikke en hindring. Det finnes data som gjør det mulig å ta gode beslutninger, og når en bedriftsleder har enkel tilgang til dem, kan han eller hun ta raske beslutninger uten å frykte at grunnlaget er feil eller mangelfullt.
Vi må være ydmyke overfor følgende faktum: Den utrolige utviklingen innen IT gjør at det ikke lenger har noen hensikt å prøve å spå om fremtiden. Utviklingen går rett og slett for fort. I stedet er svaret å investere tungt i en kontinuerlig utvikling som fokuserer på den aller nyeste teknologien, for eksempel public cloud, kunstig intelligens (AI), big data eller andre elementer i digitaliseringsprosessen. Dette gir leverandører av IT-tjenester en viktig rolle, og de må kunne diskutere konkrete løsninger med kundene, fremfor å snakke om potensielle scenarioer som sjelden eller aldri blir virkelighet.