I Basefarm driver vi nybrottsarbeid innenfor IT hver dag. Både kundene våre og vi selv beveger oss derfor konstant i en verden av nye begreper. Disse begrepene bruker vi hele tiden i kommunikasjonen vår. Etter hvert som vi selv blir godt kjent med dem, skjer bruken med en naturlighet som kanskje er for naturlig? Skjønner egentlig folk hva vi skriver om?
Det ville vi sjekke ut litt.
Samtlige respondenter visste for eksempel at GDPR-kravet om aktivt samtykke ikke egentlig er noe avgangselever bør bite seg merke i under russetiden. Alle visste også at big data og maskinlæring henger sammen ved at algoritmer kan bearbeide big data og «lære» datamaskiner å bli mer presise.
9,2 prosent bommet på de tre spørsmålene «Virksomhetskritiske IT-driftstjenester blir typisk levert av norske bedrifter, mens datasentertjenester kommer fra Google, AWS, Azure og sånne», «Datasentertjenester og virksomhetskritiske IT-driftstjenester. Hva er forskjellen?» og «Hva er en hybrid sky?».
Heldigvis bommet absolutt ingen på spørsmålet «Tror du Basefarm kan integrere nøkkelkompetanse for digital transformasjon – big data, skytjenester og informasjonssikkerhet – i én samlet leveranse?» Muligens var svaralternativene her noe ledende: «Aldri i livet!» ga null respons og «Ja – ellers så hadde dere aldri stilt spørsmålet» ga full klaff.
Ganske mange klarte 38 av 38 poeng. Nå vil vinnerne bli kontaktet og premiert. De 89 prosentene som ga aktivt samtykke til å motta fremtidig informasjon vil naturligvis få det. En så høy score på dette er også interessant – folk ønsker å bli informert.
