Driverne for IT-outsourcing i Norge er under endring. Det er blant hovedfunnene i EY-undersøkelsen, noe som også PA og Whitelane Research IT Sourcing Study Nordic 2019 støtter oppunder. Nå er ikke lenger kostnadsreduksjon den viktigste driveren for outsourcing fastslår EY i sin Norwegian IT Outsourcing Survey 2019.
– Benytt anledningen når gamle outsourcings-avtaler utgår og nye inngås til å planlegge for skytransformasjon, oppfordrer konsulentselskapet.
Fortsatt er reduserte kostnader viktig. Styrket operasjonell effektivitet og kombinasjonen av økt fleksibilitet og skalerbarhet blir imidlertid rangert enda høyere enn kostnadselementet.
Ønsker støtte til kjernevirksomheten
Men, også dette blir slått ut av argumentet som bedriftene setter foran alt annet: Tilgang fra outsourcings-partneren på kunnskap, ekspertise og verktøy som kan styrke virksomhetens kjernevirksomhet. 76 prosentene av respondentene i EY-undersøkelsen fremhever betydningen av fokus på kjernevirksomheten.

Tilsvarende i Whitelane-undersøkelsen er 64 prosent.
– IT har nå tatt reisen fullt ut fra administrativ hjelpemiddel til et selvsagt element i all forretningsutvikling. Da blir gevinstene ved IT enda viktigere enn kostnadssiden, enten det handler om å overleve, økt kundetilfredshet, bedre forvaltning eller større overskudd.
– Dette reflekterer begge undersøkelsene og samsvarer med våre egne erfaringer, sier markedssjef Robert Baumann i Basefarm.
EY-undersøkelsen ble gjennomført i fjor. 72 prosent av deltakerne hadde mer enn 1000 medarbeidere og representert et bredt spekter sektorer inkludert bygg/anlegg, offentlig, helse, industriproduksjon, logistikk og finans. 55 prosent av respondentene var hjemmehørende utenlands, de øvrige i Norge.