Brukeropplevelsen bør stå sentralt i endringsstrategien
Digital endring kan ikke lykkes med mindre organisasjonen har engasjerte, oppdaterte ansatte med de rette verktøyene til å utføre oppgavene sine. Men altfor ofte havner de ansattes opplevelse langt nede på prioriteringslisten. IT-sjefene må sette løsninger for digital samhandling øverst på dagsordenen hvis de skal gjør virksomheten mer robust og styrke sikkerheten og produktiviteten. Det vil også hjelpe dem med å få bedre kontroll over såkalt skygge-IT, der applikasjoner brukes uten at IT-avdelingen kjenner til det.
Virksomheter foretrekker det Gartner kaller «new work nucleus», bestående av personlige produktivitets-, samarbeids- og kommunikasjonsverktøy basert på programvare som en tjeneste (SaaS) integrert i en skybasert kontorløsning.
Som en følge av dette oppgraderer nå leverandørene skytjenestene sine med nye funksjoner for mobilitet, innholdsoppdaging og kunstig intelligens for å tilfredsstille virksomhetenes stadig økende krav til intelligente digitale samhandlingløsninger. De gjør det mulig å overvåke og optimalisere alle sider av det digitale samhandlingsmiljøet og – følgelig – å bedre medarbeidertilfredshet og produktivitet. Oppstår det utfordringer med for eksempel stor etterspørsel etter virtuelle møterom på bestemte tidspunkter, kan disse håndteres.
Datadrevne samhandlingsverktøy analyserer dataene og muliggjør smartere beslutninger.
Kunstig intelligens (AI) kan forenkle planlegging og tildeling av oppgaver, slik at ledere får mer tid til å fokusere på forretningsrelaterte oppgaver.
Sikring av den digitale samhandlingen
Økende trusselnivåer og utfordringer knyttet til fjernarbeid grunnet pandemien har gitt økt press på de sikkerhetsansvarlige. Nylig sa 71 % av IT-folkene som svarte på en undersøkelse fra Check Point Software Technologies, at de har sett en økning i sikkerhetstrusler siden starten på koronapandemien. 47 % sa at de var bekymret for at ansatte som jobbet hjemmefra, benyttet seg av skygge-IT.
Ansatte som jobber hvor som helst og ofte fra flere forskjellige enheter, er ofte innom mange skytjenester og -applikasjoner. For å ivareta sikkerheten og kontinuiteten må virksomheter ha en ende-til-ende-tilnærming til sikkerhet, slik at kun autoriserte brukere får tilgang til de riktige ressursene.
Fokus på Desktop-as-a-service
Pandemien har til fulle vist oss nytten av desktop-as-a-service (DaaS). DaaS er i utgangspunktet en skyløsning som gjør det mulig for virksomheter å levere skybaserte virtuelle desktop etter behov, til en hvilken som helst enhet og hvor som helst.

Futureproof IT Workforce 2020 from Gartner