Fra arbeidsplass til klubbhus, koronakrisen kan ha snudd livene våre på hodet, men aldri så galt at det ikke er godt for noe. Noen av nødtiltakene som ble gjennomført mot COVID-19, vil føre til varige endringer i måten vi jobber på, og kampen mot dette viruset har med nødvendighet ført til en styrking av den moderne, fleksible arbeidsmåten. Det hollandske nyhetsprogrammet RTL Nieuws rapporterte for eksempel nylig at det å jobbe to dager på kontoret er den nye normalen hos ABN Amro bank, mens en talsperson for KPMG ikke lenger betrakter hovedkontoret som en arbeidsplass, men som et klubbhus.
EN EKSTRA INNSATS FOR LYKKELIGE ANSATTE
Det vi lover brukerne når vi snakker om den moderne arbeidsplassen, er at de skal kunne jobbe hvor som helst, når som helst og på en hvilken som helst enhet. Men hva innebærer det? En ting alle må være enige om, er at det vi sikter mot er fornøyde, produktive ansatte. Ifølge over 85 % av IT-beslutningstakerne er en modernisering av arbeidsplassen viktig for å tiltrekke og beholde talenter. I tillegg sier over halvparten av de ansatte at tiden hvor man jobbet fra åtte til fire er et tilbakelagt stadium. Aktivitetsbasert arbeid er den nye normalen som øker produktiviteten med opptil 25 %. Det er altså avgjørende at de ansatte kan jobbe på en måte de liker. Sørg for at de får gode samarbeidsverktøy, som for eksempel Microsoft Teams, en god, moderne laptop og en svært god første-, andre- og tredjelinjes brukerstøttetjeneste. Det er også viktig at de ansatte kan overholde alle sikkerhetskrav og gjeldende lover og forskrifter. Det er viktig at de ansatte kjenner sikkerhetsrisikoene, men du må også sørge for at det er etablert intelligent, innebygd sikkerhet på organisasjonsnivå.
WORKPLACE ANALYTICS
Det er mer vi kan gjøre for å sikre at de ansatte er fornøyd. Hvis du allerede har dataene dine i skyen, kan du analysere dem. Det er akkurat det Office 365, eller mer spesifikt Workplace Analytics, kan gjøre for de ansatte. Workplace Analytics er et program som bruker det du gjør innenfor Office 365 til å identifisere samarbeidsmønstre som påvirker produktiviteten, effektiviteten og engasjementet til de ansatte. MyAnalytics, den personlige delen av Workplace Analytics som bare de ansatte kan se, gir innsikt i to av de viktigste faktorene ved personlig produktivitet: hvordan du bruker tiden din, og hvem du tilbringer den med. Sammen med teamet ditt kan du bruke denne informasjonen til å forbedre kvaliteten på møtene, øke fokustiden og bedre balansen mellom arbeid og fritid. Office 365 kan for eksempel analysere hvor mange timer du bruker på å kommunisere med mennesker, hvor lenge du er på møter og hvor mye tid du bruker på arbeid utenfor arbeidstiden. Dermed får du en bedre innsikt i hvordan du jobber og kan styrke effektiviteten på måter som du kan være til nytte både på og utenfor jobben. Du må tross alt planlegge i tide for å kunne slappe av.
GLEMTE DU NOE?
Selv det du glemmer, er registrert. Her om dagen da jeg la inn et møte i dagboken min, glemte jeg å angi at dette var et teammøte. Neste gang jeg opprettet et møte, fikk jeg en popup-melding som minnet meg om at jeg hadde glemt dette tidligere, og som spurte om jeg ønsket å aktivere dette som standard. Med ett knappeklikk kom jeg til innstillingene hvor jeg kunne justere dette. På den måten gjenkjenner Office 365 atferdsmønstre og hjelper deg med å konfigurere arbeidsmiljøet på en mer effektiv måte.
INTERESSERT?
Dette er bare en liten oversikt over hvordan den moderne arbeidsplassen kan hjelpe deg med å tiltrekke og bevare talenter. I den neste bloggen ser jeg nærmere på ledelsen av den moderne arbeidsplassen. Hvis du vil vite mer eller trenger noen som kan hjelpe deg med å konfigurere og administrere den moderne arbeidsplassen, arbeidsområdet og datamaskinen din og sikre de ansatte muligheten til å jobbe når som helst, hvor som helst og fra en hvilken som helst enhet og samtidig jobbe sikkert og effektivt, ta kontakt: vi vil svært gjerne hjelpe deg.