Data og analyse, kombinert med kunstig intelligens (AI), øker allerede produktiviteten og driver nye forretningsmodeller. I tiden fremover vil de hjelpe bedrifter med å forutsi, forberede og reagere raskt på eventuelle fremtidige globale kriser og etterspillet, ifølge Gartner.
Imidlertid, selv ved løsing av tradisjonelle utfordringer som ledelse, personvern, tilgjengelighet og datakvalitet, er det mange bedrifter som fortsatt synes det er vanskelig å høste forretningsresultatene de forventet og opplever betydelig overforbruk.
En av de viktigste grunnene for dette er at forretningstransformasjonen til en datadrevet modell ofte medfører en ny visjon, et nytt tankesett, støtte fra ledelsen og en bestemt måte å organisere talent på. Det krever nye perspektiver på å bygge og levere verdi til sluttbrukere, og kan til og med kreve at du gjenoppfinner hvordan selskapet drives.
Ikke gå glipp av muligheten
Dataintelligens blir stadig viktigere i digital transformasjon for smart og automatisert beslutningstaking. Imidlertid er det mange organisasjoner som sliter med å utvikle sine planer for dataintelligens. Faktisk hevder Gartner at i løpet av 2022 vil kun 20 % av analytisk innsikt føre til forretningsresultater.
Gartner anslår at cirka 60 % av big data-prosjekter mislykkes, men mange tror det er nærmere 85 %. Dette tallet er så høyt fordi bedrifter behandler big data-tiltak som tradisjonelle IT-prosjekter. Dataprosjekter er imidlertid helt forskjellige fra å oppgradere brannmurer eller ta i bruk nye utviklingskoder. Data er fleksible og flytende og betyr forskjellige ting for forskjellige avdelinger. For å repetere, kreves det et kryssfunksjonelt team og optimal støtte fra ledelsen, ikke bare for å flytte prosjektet fremover, men også for å bane vei for hva som kan være grunnleggende endringer i driftsmodellen og utfordre eksisterende selskapsstyring og strukturer.
I tillegg til dataforskere, må et dataprosjektteam inkludere forretnings- og driftseksperter, utviklere og juridisk, som alle har en interesse i hvordan og hvorfor data brukes. Denne transformasjonen må også få bedriftlederes fulle oppmerksomhet hvis datadrevet skal være en del av en organisasjons DNA.
Skyen er udiskutabel
Skyen er nå fast etablert som en del av ethvert dataintelligensprogram. Faktisk spår Gartner at offentlige skytjenester vil være nødvendige for 90 % av dataanalyse og innovasjon innen 2022.
Data- og analyseledere synes imidlertid at det vanskelig å tilpasse sin skytjenester til de rette brukstilfellene, ifølge analyseselskapet. Dette fører til overdreven styring og interne konflikter som kan kvele innovasjon og føre til unødvendige integreringskostnader.
Gartner foreslår at data- og analyseledere prioriterer oppgaver nøye slik at de kan utnytte skyens egenskaper og fokusere på kostnadsoptimalisering ved migrering til skyen.